Kalevalaseuralta avustuksia tieteelle ja taiteelle

Kalevalaseura-säätiön lokakuun avustushakuun tuli 97 hakemusta. Tästä korkeatasoisesta joukosta valittiin kolme tieteellistä ja kolme taiteellista hanketta avustuksen saajiksi. Lämpimät onnittelut!

Seuraavan kerran Kalevalaseuran apurahoja ja avustuksia voi hakea 1.–31.3.2023.

Tiede

Jyrki Korpua, FT, dosentti, tutkija, tietokirjailija: Englanninkielinen versio Jyrki Korpuan tietokirjasta Tolkien ja Kalevala (SKS 2022), 8 500 €

Jyrki Korpua laatii vuonna 2022 ilmestyneestä teoksesta Tolkien ja Kalevala englanninkielisen version. Teokseen tulee uusi johdanto sekä johdannon perään kansainväliselle yleisölle omistettu pidempi luku, joka avaa Kalevalan sisältöä, asemaa ja erityisesti kirjallisuushistoriallista merkittävyyttä. Tolkien and Kalevala osoittaa kansainväliselle yleisölle, kuinka Elias Lönnrotin kokoama ja toimittama Kalevala näkyy ja vaikuttaa Tolkienin laaja-alaisessa omalakisessa fantasiafiktiossa.

Marja Kynkäänniemi, FT: Karelianismi Kainuussa ja Vienassa, 6 100 €

Vienan reitti ry:n Karelianismi Kainuussa ja Vienassa -hanke sisältää syyskuussa 2023 järjestettävän seminaarin ja tutustumismatkan vienalaiskyliin. Hanke toteutetaan yhteistyössä Juminkeon kanssa, ja se liittyy tapahtumasarjaan Kuhmo suomalais-ugrilainen kulttuuripääkaupunki 2023.

Vienan reitti ry:n tarkoituksena on kehittää Vienan reittiä, vaalia reitin kalevalaista ja vienalaista kulttuuriperintöä, kehittää reitillä luonto- ja kulttuurimatkailua ja tehdä reittiä tunnetuksi Suomessa ja ulkomailla.

Rauno Nieminen, MuT: Kanteleen historian tutkiminen, 6 000 €

Hankkeessa selvitetään koverokanteleen historia sen esiintymisalueella. Hankkeen tarkoituksena on tutkia kannelta rakentamalla ja soittamalla. Nieminen rakentaa noin 40 kopiota museokanteleista ja tutustuu niiden rakenteeseen rakentamisen avulla. Hän tutkii valmistuneita kanteleita  myös soittamalla. Miten eri puolilla esiintyvät kanteleet soivat. Onko niissä enemmän yhtäläisyyksiä vai eroja?

Taide

Oswald Basten, Nukketeatteritaiteilija, teatteri-ilmaisun ohjaaja: Mehiläisen laulu, 13 500 €

Luonto- ja kulttuurikasvatuksellinen Mehiläisen laulu -esitys tutkii Kalevalan maailmaa mehiläisen näkökulmasta ja nostaa esiin pölyttäjien merkityksen luonnon kiertokulussa. Yli 3-vuotiaille suunnattu näytelmä yhdistää klovneriaa, nukke- ja naamioteatteria, tarinankerrontaa sekä mimiikkaa. Esitys valmistuu Nukketeatteri-ANNOS-teatterin ohjelmistoon lokakuussa 2023 ja sen kanssa kierretään Suomea useana vuonna.

Sabrina Ljunberg, MuM: Laulukollektiivi Sabrina ja Saaren tyttäret, 2 500 €

Laulukollektiivin Sabrina ja Saarten tyttäret hanke on kollektiivisesti sävelletty Ainon tarina -teos, jonka äänityskuluja Kalevalaseura-säätiö avustaa. Ainon tarina on ääntä ja visuaalisia elementtejä yhdistelevä kuoroteos naisäänille. Teos pureutuu ajankohtaisiin ja rankkoihinkin teemoihin, kuten lähisuhdeväkivaltaan ja mielenterveysongelmiin nuoren naisen näkökulmasta. Vaikeuksista huolimatta teoksen läpi kantaa toivo: suurimmastakin surusta voi selvitä, tai ainakin sen kanssa voi oppia elämään.

Ainon tarina syntyi kollektiivin jäsenten yhteisenä sävellystyönä vuosien 2019–2020 aikana, koronapandemian keskellä. Albumi käsittää Kalevalan neljänteen runoon sävellettyä a cappella -musiikkia sekä muusikko Johannes Kairan luomia, tarinankerrontaa sähköistäviä elektronisia äänimaisemia.

Vilja Mihalovsky, Tanssitaiteen kandidaatti, kulttuurituotannon maisteri: Kalevalan naiset, 7 000 €

Tanssija-koreografien Ninni Tuovilan ja Vilja Mihalovskyn teoksen, työnimeltään Kalevalan Naiset, lähtökohtana toimivat Kalevalan tarut, niistä tehdyt erilaiset tulkinnat eri taiteenmuodoissa sekä tanssija-koreografien omat kokemukset naiseudesta 2020-luvulla. Teoksen vahvana elementtinä on vesi, jolla on tärkeä rooli monissa Kalevalan taruissa ja näin sitoo teoksen kohtaukset ja tarinat. Tekijöitä innostavat fyysisyys, tekstit sekä liikkeellinen improvisaatio- ja score-pohjainen työskentely. Teos on suunnattu yläkouluille ja lukioille.