Vuosikirja 103

Joustavat sukupuolet – muuntuvat merkitykset (Ilmestyy lokakuussa)

Kalevalaseuran vuosikirja 103. Toimittaneet Niina Hämäläinen, Tarja Kupiainen ja Riikka Taavetti

Vaihtoehtoinen teksti

Sukupuolella on aina ollut syvästi kulttuurisia ulottuvuuksia. Kalevalaseuran vuosikirjassa paneudutaan sukupuolen kulttuurisiin ristiriitaisuuksiin, muutosprosesseihin ja pysyvyyksiin.

Artikkeleissa limittyvät sukupuolentutkimuksen moninaiset näkökulmat ja uudenlaiset tutkimusotteet. Aineistojen avulla arvioidaan kriittisesti, miksi ja millä tavoin vanhoja käsityksiä pidetään yllä ja uusia rakennetaan – toisaalta samat aineistot avaavat näkymiä siihen, mikä mahdollistaa toimimisen ja olemisen toisin.

Kalevalaseuran vuosikirjat vuodesta 1980

Joustavat sukupuolet – muuntuvat merkitykset (Ilmestyy

Kansallisesta ylirajaiseen. Kulttuuri, perinne ja kirjallisuus

Kalevalaseuran vuosikirja 102. Toimittaneet Niina Hämäläinen, Hanna Karhu ja Tuomas Martikainen. Kansi: Vesa Loikas, Tasapaino (New

Kaanon ja marginaali. Kulttuuriperinnön vaiennetut äänet

Kalevalaseuran vuosikirja 101. Toimittaneet Niina Hämäläinen ja Lotte Tarkka. Kansi: Taija Goldblatt, Orangerie (2018). Kannen suunnittelu

Paradigma. Näkökulmia tieteen periaatteisiin ja käsityksiin

Kalevalaseuran vuosikirja 100. Toimittaneet Niina Hämäläinen ja Petja Kauppi. SKS, Helsinki 2021.