Kuka on hahmoista kiinnostavin?

Kirjoittaja: Kalevalaseura

Kalevalaseura on vuonna 1919 perustettu säätiö. Etsimme yhä uusia tapoja tulkita Kalevalaa ja kulttuuriperintöä.

Euroopan kulttuuriympäristöpäivien teemana vuonna 2024 ovat reitit ja risteykset, väylät ja verkostot. Kalevalan saaman Euroopan kulttuuriperintötunnuksen hengessä lähestymme teemaa ajallisten ja ideoihin liittyvien reittien ja verkostojen näkökulmasta. Kysyimme, kuka on Kalevalan hahmoista kiinnostavin. Valinnastaan kertovat muusikko Maria Kalaniemi, Martta Tiainen Debroek Karjalaisesta nuorisoliitosta, Virve Kallio Parppeinvaaran runokylästä, Saara Paavola Kalevalaisten Naisten liitosta ja biologi, jäsenkorjaaja Jan-Peter Bäckman.

Maria Kalaniemi: ”Kyllähän se näin on että Väinämöinen on se suosikki. Hän, joka lumosi kaikki musiikillaan.”
Martta Tiainen-Debroek: ”Vuosisatojen ajan naiset ovat eläneet tilanteessa, jossa joku muu tekee päätökset heidän puolestaan. Ihailen Ainoa, joka kieltäytyi tästä.”
Virve Kallio: ”Antero Vipunen muistuttaa siitä, että kaikki tieto ja viisaus tulee satojen vuosien takaa jostakin muinaisuuden hämärästä, ja esivanhempamme ovat olleet tiennäyttäjiä ja elämän ylläpitäjiä.”
Saara Paavola: ”Louhi on tosi kova muija. Hänessä on pahuutta ja itsekkyyttä, mutta sitten hänessä on myöskin reiluutta, ja hän on aktiivinen ja osallistuva.”
Jan-Peter Bäckman: ”Uskon, että Pohjan akka on aikoinaan ollut ihan historiallinen henkilökin, mutta kuka ja missä kontekstissa, niin se on sitten taas eri eri juttu. Pohjan akka on semmoinen hahmo, että ilman häntä oikeastaan Kalevalaa ei ole olisi ainakaan sellaisena kuin me se tunnetaan.”