Kalevalaseuran strategia

Visio

Olemme Kalevalasta ja kulttuuriperinnöstä innoituksensa saavan tieteen ja taiteen kohtaamispaikka.

Missio

Olemme tutkimuksen ja taiteen mahdollistaja ja toteuttaja. Edistämme rajat ylittävää kulttuuri­perinnön tuntemusta ja arvostusta.

Arvot

Kansainvälisesti kansallinen
Luovasti traditioita kunnioittava
Asiantuntevasti avoin

Kalevalaseuran strategiset painopisteet 2021–2024

1. Edistämme suomalaiseen kulttuuriperintöön ja Kalevalaan liittyvää tieteellistä ja taiteellista toimintaa. Toimintamme on innostavaa ja asiantuntevaa sekä tavoittaa yhä laajemmat yleisöt.

Osallistumme tieteeseen ja taiteeseen tekemällä tutkimusta, olemalla mukana tutkimus- ja taidehankkeissa yhdessä osaavien kumppaneiden kanssa ja rahoittamalla lupaavia hankkeita. Yhteistyökumppanimme ovat kansallisia ja kansainvälisiä. Tiedotamme tieteen ja taiteen toiminnan tuloksista verkossa, tapahtumissa ja julkaisuissa.

2. Kehitämme erilaisia verkkojulkaisuja ja tieteen avointa saatavuutta.

Vaikutamme yhteiskunnalliseen keskusteluun tuottamalla tietoa, tiedottamalla ja avaamalla kulttuurista ymmärrystä erilaisista näkökulmista.

Kehitämme kulttuurien välistä vuoropuhelua ja yhteisöllisyyttä. Osallistumme julkiseen keskusteluun erilaisilla foorumeilla tavoitteena kiinnostuksen ja ymmärryksen osoittaminen erilaisia kulttuureja ja traditioita kohtaan.

Tavoitamme erityisesti nuoret Kalevalasta ja kulttuuriperinnöstä kiinnostuneet. Lisäämme julkaisujemme avointa saatavuutta.

3. Olemme aktiivisesti yhteydessä jäsenistöön ja asiantuntijaverkostoon.

Viestimme jäsenten ja muiden toiminnastamme kiinnostuneiden kanssa jäsenkirjeen avulla, houkuttelevilla ja informatiivisilla kotisivuilla ja sosiaalisessa mediassa. Viestintämme on aktiivista ja vuorovaikutteista.

Parannamme Kalevalaseuran näkyvyyttä ja tunnettuutta kansainvälisesti.

4. Toimintamme on vastuullista.

Noudatamme toiminnassamme kestävän kehityksen periaatteita sekä Säätiöt ja Rahastot ry:n säätiölainsäädännöllisiä perusteita. Sijoitustoiminnassamme säätiön sijoituspääoman tuotto riittää pitkällä aikavälillä kattamaan toiminnan kulut ja sijoittamisen kohteet ovat vastuullisia.