Kalevalaseura: vanhanaikainen vai ajassa kiinni?

Kirjoittaja: Kalevalaseura-säätiö

Kalevalaseura rahoittaa Kalevalaan ja kulttuuriperintöön liittyvää tiedettä ja taidetta, julkaisee tutkimustietoa ja etsii yhä uusia tapoja tulkita Kalevalaa ja kulttuuriperintöä.

Kysely antaa eväitä toiminnan kehittämiseen

Kysyimme elokuun lopulla näkemyksiä ja kokemuksia Kalevalaseuran toiminnasta. Vastauksia laajalla jakelulla somekanavissamme ja sähköpostilistoilla levitettyyn kyselyyn tuli 34 – se ei ole määrällisesti paljon, mutta avovastauksiin oli paneuduttu, ja laadullisesti tuloksista on todellakin hyötyä meille.

Kalevalaseura käyttää kyselyvastauksia kehittäessään toimintaansa ja hioessaan strategiaansa tulevalle nelivuotiskaudelle.

Ketkä vastasivat?

Kysely oli suunnattu kaikille, mutta valtaosa vastaajista oli Kalevalaseuran jäseniä. Vastaajien ikäjakauma oli noin 30–90 vuotta, mutta 60–80-vuotiaat vastasivat selvästi aktiivisimmin.

”Seura on osoittanut kykenevänsä itsereflektiivisesti mukautumaan ajan vaatimuksille ja ottanut osaa aktiivisesti keskusteluun poteroitumisen ja pölyttymisen sijaan”

Vastaajien käsitys Kalevalaseurasta oli pääosin myönteinen. Kalevalaseuran koettiin onnistuneen mukautumaan ajan vaatimuksiin ja pysymään ajankohtaisena samalla kun se vaalii perinteitä. Seuran työtä pidetään tärkeänä, ja erityisestä kiitosta saavat monitieteisyys ja taiteen huomioiminen. Kalevalaseuran seminaarit ja tilaisuudet ovat kiinnostavia, mahdollisuutta osallistua tai seurata niitä striimien välityksellä tapahtuman aikana tai muutamia viikkoja sen jälkeen arvostetaan.

”Viestintä on rutikuivaa, tylsää, kuin presidentin kansliasta”

Myös kielteistä palautetta annettiin. Kalevalaseuran viestinnän koetaan olevan paikoin kuivaa ja liian vähäistä. Toivottiin, että seuran näkyvyyttä ja vahvan brändin tunnettuutta parannettaisiin erityisesti sosiaalisessa mediassa ja suuremman yleisön suuntaan. Kalevalaseuran toiminta nähdään osittain sisäänpäinkääntyneenä ja Helsinki-keskeisenä, mikä etäännyttää muualla Suomessa asuvia.

Mitä tästä opimme?

Kiitosten vastaanotto on helppoa, mutta kyselyvastauksista piirtyi selvät suuntaviivat myös siihen, mitä täytyy vahvistaa. Kalevalaseura on vahva kulttuuriperinnön vaalija ja ajankohtainen toimija, mutta sen viestintää, näkyvyyttä ja alueellista saavutettavuutta on jatkossakin syytä kehittää. Keinoja pohditaan sekä Kalevalaseura-säätiön strategiatyössä että päivittäin toimistolla.

Toimintaamme ja tarjoamiamme sisältöjä voi seurata verkkosivuillamme, Facebook-, Instagram– ja YouTube-kanavillamme sekä uutiskirjeestämme, jonka saa tilattua verkkosivujemme alalaidasta.

Kannustamme Kalevalaseurasta kiinnostuneita antamaan palautetta muutenkin, mutta lisäksi aiomme jatkossa tiedustella säännöllisesti mielipiteitänne myös tällaisen avoimen kyselyn avulla.

Suuret kiitokset kaikille, jotka vastasivat tällä kertaa!