EHL-tunnuksen hakuprosessi jatkuu webinaarilla

klo 12–16Zoom

Kesällä opetus- ja kulttuuriministeriö valitsi Kalevalan Suomen seuraavaksi Euroopan kulttuuriperintötunnuksen (European Heritage Label / EHL) hakijaksi. Nyt prosessi jatkuu varsinaisen hakemuksen laatimisella. Tervetuloa keskustelemaan webinaariin!

Kaikki Tapahtumat
Vaihtoehtoinen teksti

Hakijaverkostoon kuuluu lukuisia Kalevalaan ja karjalaiseen ja suomalaiseen kulttuuriperintöön erikoistuneita toimijoita. Sekä nyt käsillä olevassa hakuvaiheessa että siinä tapauksessa, että EHL-tunnus saadaan ja varsinaiset siihen liittyvät hankkeet voidaan aloittaa, tavoitteena on mahdollisimman avoin ja osallisuutta tukeva prosessi. Siinä hyödynnetään myös ajankohtaista kriittistä Kalevala-tutkimusta ja -keskustelua sekä digitaalisia menetelmiä ja kaikille avoimia digitaalisia aineistoja.

Ilmoittaudu webinaariin!

Olennaisena osana tunnuksen hakuprosessia haluamme kuulla, millaisia ajatuksia Kalevalaan ja eurooppalaiseen kulttuuriperintöön liittyy tässä ajassa.

Tätä keskustelua varten Kalevalaseura-säätiö ja Kalevalaisten Naisten Liitto järjestävät Euroopan kulttuuriperintötunnus ja Kalevalawebinaarin 25.10.2022 klo 12–16. Alustana on Zoom, ja webinaari on avoin kaikille ennakkoon ilmoittautuneille. Ilmoittautuminen on auki 20.10.2022 klo 16.00 saakka.

Webinaarin alkupuheenvuorot striimataan yhteisesti kaikille webinaariin osallistujille, minkä jälkeen jakaudutaan neljään teemaryhmään. Näiden keskusteluja ei striimata. Tilaisuudessa noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita, jotka käydään läpi webinaarin alussa.

Keskusteluryhmien teemat ovat:

1. Kenen Kalevala? – Identiteetti, kieli, valta