Juhlaseminaari: Kalevalaseuran vuosikirja 100 vuotta

klo 14–17SKS:n juhlasali

Kalevalaseuran vuosikirja -sarjan ensimmäinen osa ilmestyi vuonna 1921. Se kattaa folkloristiikan ja laajemmin kulttuuriperinnön tutkimusta vuosisadan ajalta. Vuosikirjan vuosisataa juhlistetaan seminaarilla, joka myös striimataan. Esitelmien lisäksi kuullaan uutta musiikkia Häiden vietto Karjalan runomailla -mykkäelokuvaan.

Kaikki Tapahtumat
Vaihtoehtoinen teksti

Lämpimästi tervetuloa SKS:n juhlasaliin kuulemaan mielenkiintoisia puheita, nauttimaan tarjoilusta ja juttelemaan ihmisten kanssa kasvotusten sekä todistamaan, miten mykkäelokuva vuodelta 1921 herää henkiin uudenlaisen elävän musiikin siivin.

Tervetuloa juhlaseminaariin!

• Tervetuloa Suomalaisen Kirjallisuuden Seuraan / viestintäpäällikkö Kati Mikkola
  • Kustantajan tervehdys / kustannusjohtaja Kirsi Keravuori

Juhlaesitelmä

”Hyvinpä sinäki laait” – Vuosikirjan piiristä parhain päin / professori emeritus Seppo Knuuttila

Tarjoilua, seurustelua

100. vuosikirja Paradigma. Näkökulmia tieteen periaatteisiin ja käsityksiin

Puheenvuoroja paradigmoista

• The ’Finnish School’ from Past to Present / dosentti Frog
  • Walter Anderson metodologisen nationalismin pauloissa / apulaisprofessori Elo-Hanna Seljamaa
  • Kenttätöissä siltojen alla – J. K. Harjun suhde Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran arkistoon / FM Heli Paakkonen

Häiden vietto Karjalan runomailla -mykkäelokuvaesitys

Emmi Kuittisen ja Minsku Tammelan muodostama Pajolaine on säveltänyt ja sovittanut vuonna 1921 julkaistuun Häiden vietto -elokuvaan uuden musiikin, joka pohjautuu rajakarjalaisiin häälauluihin ja -itkuvirsiin. Juhlaseminaarissa kuullaan musiikillinen kokonaisuus viidestä elokuvakohtauksesta mykkäelokuvan kera esitettynä.

Koko elokuva uusine musiikkeineen osoitteessa https://youtu.be/gr6Zavx3YVg

Muusikot:

Emmi Kuittinen: laulu, itku, haitari, huilu
Minsku Tammela: laulu, itku, jouhikko, kampa
Juulia Björn: laulu, huilut, sarvi
Maija Kauhanen: laulu, kanteleet, perkussiot
Ääni ja kuva: Mikko H. Haapoja

Tervetuloa! Tapahtuman järjestää Kalevalaseura.