Kalevalan päivä: Kuinka lukisin Kanteletarta?

klo 14–16Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran juhlasali, Hallituskatu 1, Helsinki

Kalevalan päivän seminaarissa 2024 tutustutaan Kalevalan varjoon jääneeseen Kantelettareen, josta on juuri ilmestynyt uusi painos "Kanteletar ja opas sen lukemiseen" (toim. Niina Hämäläinen, SKS Kirjat). Lisäksi jaetaan Kalevalaseuran Akseli Gallen-Kallelan palkinto. Musiikista vastaavat Vilma Jää ja Hanna Ryynänen. Seminaarin järjestää Kalevalaseura yhdessä SKS:n kanssa.

Kaikki Tapahtumat

Lönnrotin patsaalla

Klo 12 kokoonnumme Lönnrotin patsaalle (Lönnrotin puistikko, 00100 Helsinki).

Han tog kantele i famnen – Musiikin lumovoima

Maria Kalaniemi, kansanmuusikko

Maria Kalaniemi Utössä meren rannalla edessään tuoli, jolla on kullanvärinen 5-rivinen harmonikka.

Kalevalan päivän seminaari: Kuinka lukisin Kanteletarta?

Aika: klo 14–16
Paikka: Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran juhlasali (Hallituskatu 1, Helsinki)

Tervetuloa Suomalaisen Kirjallisuuden Seuraan
viestintäjohtaja Kati Mikkola / SKS

Akseli Gallen-Kallelan palkinto
Kalevalaseuran puheenjohtaja, professori Lotte Tarkka

Kanteletar ja opas sen lukemiseen -kirjan julkistus

• Kustantajan sanat – kustannusjohtaja Tero Norkola / SKS Kirjat
  • Kanteletar nyt – toiminnanjohtaja Niina Hämäläinen / Kalevalaseura

Esitelmät

”Ikäväni ilmansuuri”. Taiderunon itkut ja huolet
yliopistonlehtori, FT Anna Hollsten / Helsingin yliopisto

Larin Parasken lyriikasta
tutkija, FT Senni Timonen

”Oltii niiko ei oltaskaa” – runot ja lukukokemus
tutkija, dosentti Siru Kainulainen / Turun yliopisto

Musiikkia – Vilma Jää ja Hanna Ryynänen Duo

Vilma Jään ja Hanna Ryynäsen duolla sekä heidän esittämällään musiikilla on pitkät juuret. Taiteilijat tutustuivat toisiinsa jo vuonna 2011 ja lumoutuivat toistensa ilmaisuvoimaisesta muusikkoudesta saman tien. Työskenneltyään vuosien ajan eri kokoonpanoissa yhdessä, Jäälle ja Ryynäselle syntyi haave myös yhteisen duon perustamisesta. Vuosien kypsyttelyn jälkeen duo perustettiin 2022.

Duon musiikki pohjautuu suomalais-ugrilaisiin kansanperinteisiin. Ohjelmistossa kuullaan muun muassa runolaulua, karjankutsua sekä karjalaisen kanteleperinteen musiikkia duon hetkessä tulkitsemana. Vilma Jään elektronisesta soolo-ohjelmistosta duo on sovittanut akustisia versioita. Jään hätkähdyttävä ääni ja juureva viulu yhdessä Ryynäsen moniulotteisen Saarijärven kanteleen kanssa luovat intiimin ja värikkään sointikentän, jossa kuulijat voivat vuoroin levätä, yllättyä ja vaikuttua duon voimakkaasta ilmaisusta.

Vilma Jää: laulu, viulu, harmooni
Hanna Ryynänen: Saarijärven kantele

Vilma Jää ja Hanna Ryynänen, kuva Mikko Malmivaara

Artikkelikuva: Kanteletar ja opas sen lukemiseen -kirjan kansi, Sanna-Reeta Meilahti.

Kuva Maria Kalaniemestä: Jimmy Träskelin 2022.

Kuva Vilma Jää & Hanna Ryynänen Duosta: Mikko Malmivaara.