Keskustelutilaisuus: Karjalaisuus ja karjalan kieli tutkimuksessa

klo 14–16Itä-Suomen yliopisto, Agora-sali (AG106)

Kalevalaseura järjestää yhdessä Itä-Suomen yliopiston Karjalan tutkimuslaitoksen kanssa keskustelutilaisuuden karjalaisuudesta ja karjalan kielestä tutkimuksessa.

Kaikki Tapahtumat

Kulttuuriperinnön omistajuus ja käyttö ovat olleet jo pitkään yhteiskunnallisen keskustelun aiheena. Viime vuosina omistajuudesta on alettu keskustella näkyvämmin myös suhteessa karjalaisuuteen ja Karjalasta ammennettuihin perinteisiin. Mitä ajatella suomalaisuuden symbolina pidetystä Kalevalasta, jonka lähderunot on suurelta osin tallennettu Karjalasta? Mitä tulisi ottaa huomioon, kun tutkitaan tai uudelleentulkitaan karjalaista kulttuuria, kieltä ja perinnettä?

Karjalaisuus on kannatellut suomalaiskansallista identiteettiä sen rakentamisvaiheista alkaen, mutta miten siihen tulisi suhtautua ja miten siitä puhua nyt ja tulevaisuudessa?

Kalevalaseura ja Karjalan tutkimuslaitos ovat kutsuneet tutkijoita ja karjalaisaktivisteja keskustelemaan näistä ajankohtaisista teemoista 8.12.2021 klo 14−16 Agora-saliin (AG106) Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampukselle. Paikalla keskustelemassa ovat professori, etnomusikologi Pekka Suutari, kielentutkija ja Karjalazet nuoret Suomes -yhdistyksen puheenjohtaja Tuomo Kondie, dosentti, folkloristi Kati Kallio ja Karjalazet nuoret Suomes -yhdistyksen hallituksen jäsen Timi Volotinen.

Paneelikeskustelun puheenjohtajana toimii dosentti, perinteentutkija Tiina Seppä.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy, saliin mahtuu 40 henkilöä. Noudatamme järjestelyissä THL:n alueellisia suosituksia.

Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan!

Kuva: Iivana Shemeikka ja pojanpoikansa. Kuva Jussi Lukkarinen 1906. finna.fi

Ylirajainen kulttuuriperintö ja muita Karjalan kysymyksiä

Osa 1

Tapahtuma avaa Kalevalaseuran paneelikeskustelujen sarjan Ylirajainen kulttuuriperintö ja muita Karjalan kysymyksiä, jossa puretaan kulttuuriperinnön omistajuuden kysymyksiä. Seuraava tilaisuus järjestetään Helsingissä helmikuussa 2022 Ääniteatteri Iki-Turson kanssa, ja se keskittyy omistajuuteen musiikin näkökulmasta.