Tieteiden yö: Lauloi suohon suonivöistä

klo 17–18Verkkotapahtuma

Tieteiden yön kilpalaulannassa otellaan sekä runo- että proosamuotoisin puheenvuoroin juontajien antamista Kalevalaan liittyvistä aiheista.

Kaikki Tapahtumat
Vaihtoehtoinen teksti

Väinämöisen ja Joukahaisen kilpalaulussa oteltiin paremmuudesta tietäjänä. Yleisemmin kilpalaulu on yleisön edessä toteutettu performanssi, jossa kaksi osapuolta kilpailee vastavuoroisin puheenvuoroin vapaasta tai annetusta aiheesta, usein runomitalla improvisoiden. Paremmuuden mittapuuna ovat retoriset taidot, kekseliäisyys, hauskuus sekä esitystapa.

Tieteiden yössä toisistaan mittaa ottavat runolaulaja, taiteilijaprofessori Ilona Korhonen ja räppäri MC Kajo sekä perinteentutkimuksen professori Seppo Knuuttila ja kirjailija Juha Hurme. Tilaisuuden juontavat Niina Hämäläinen ja Venla Sykäri. Kisailun jälkeen yleisö saa huutoäänestää, miten parit pärjäsivät suohonlaulannassa!

Tapahtuman tallenne on nähtävissä YouTubessa 20.-31.1.2022.

Järjestäjät: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura ja Kalevalaseura